Historien

Læs omkring tideligere kampagner imod test på dyr



Vi har altid troet på skønhed, som er fri for dyremishandling – og vi har ført kampagner for det. Sammen med Cruelty Free International var vi det første globale skønhedsfirma, som førte kampagne mod dyreforsøg. I dag fortsætter vi kampen for vores vision om en verden, som er fri for dyreforsøg i kosmetikindustrien. Vores produkter er fri for dyremishandling, 100% vegetariske og certificeret med Leaping Bunny.



Vi var faktisk det første firma, som blev certificeret med Leaping Bunny -logoet tilbage i 1997. Leaping Bunny-mærkningen er det eneste internationale, anerkendte program, som sikrer, at kunder let kan identificere og købe skønhedsprodukter, som ikke er testet på dyr. Det er det eneste program, som kræver, at hvert firma skal lade sig undergå en uafhængig revision hele vejen gennem forsyningskæden. Det sker for at sikre, at firmaet følger politikken imod dyreforsøg og de skrappe krav fra Leaping Bunny.





Leaping Bunny-logoet bliver trykt på al vores emballage over en længere periode. Alle vores produkter er fri for dyremishandling. Hvis du har et produkt fra The Body Shop og ikke kan se logoet, skal du ikke være nervøs. Produktet er stadigvæk fri for dyremishandling og godkendt af Cruelty Free International.

EN LANG, LANGSOMMELIG VEJ TIL SEJR

1898 – The British Union for the Abolition of Vivisection (BUAV) stiftes og kæmper imod alle former for dyreforsøg.

1973 – BUAV bringer for første gang dyreforsøg inden for kosmetikindustrien frem i offentligheden.

1990 – BUAV grundlægger European Coalition to End Cosmetics Tests on Animals (nu kendt under European Coalition to End Animal Experiments – ECEAE) en alliance bestående af ledende dyreværnsorganisationer på tværs af Europa med det formål at forbyde dyreforsøg i kosmetiske produkter i EU.

1990 – BUAV og ECEAE organiserer en international march og et rally i Brussel samt en ikonisk, overdimensioneret, levende ‘forsøgskanin’, Vanity, der turnerer i flere europæiske lande for at opfordre parlamentsmedlemmer til at stemme for et forbud imod dyreforsøg inden for kosmetiske produkter.

1993 – The Body Shop starter en europæisk kampagne for at sætte en stopper for dyreforsøg i forbindelse med kosmetiske produkter i EU.

1996 – Anita Roddick, grundlæggeren af The Body Shop, slutter sig til de andre medlemmer af ECEAE, parlamentsmedlemmerne og Chrissie Hynde og forelægger en underskriftsindsamling på 4 millioner underskrifter til Europa-Kommissionen.

2004 – Et forbud imod dyreforsøg af færdige kosmetiske produkter (men ikke ingredienser) indføres i Europa.

2009 – Test af kosmetiske ingredienser på dyr bliver forbudt i hele Europa, ligeledes bliver salg eller import af varer ind til EU-lande, hvis de indeholder ingredienser testet på dyr. Der bliver dog gjort undtagelser for tre dyretests, for at gøre det muligt, at tests uden dyreforsøg bliver valideret.

2011 – BUAV lancerer sammen med europæiske partnere kampagnen: No Cruel Cosmetics for at opfordre til at forbuddet imod import og salg implementeres i 2013 som planlagt, uden forsinkelser eller undtagelser.

2012 – The Body Shop støtter op om BUAV’s lancering af Cruelty Free International. Sammen kæmper de for et globalt forbud imod dyreforsøg inden for kosmetikindustrien.

11. marts 2013 – et fuldstændigt forbud af dyreforsøg inden for kosmetikindustrien implementeres i EU.

VORES COMMITMENT



Vi har aldrig testet nogle af vores ingredienser eller produkter på dyr – og det vil vi heller aldrig gøre. Vi køber kun ingredienser fra leverandører, som lever op til kravene hos Cruelty Free International og Leaping Bunny. Der er ikke noget “hvis” eller “måske” – du kan være helt sikker på, at produkterne fra The Body Shop er fri for dyremishandling. Derfor er vi stolte over at have Leaping Bunny-logoet fremme i vores butikker. Det er ikke muligt for et hvilket som helst skønhedsfirma at opnå denne standard.




Det kræver betydelig forpligtelse fra vores virksomhed, og det omfatter jævnlige kontrolbesøg af Cruelty Free International. På et dagligt plan er vi ekstremt grundige i vores tilgang. Vi forlanger hvert år en efterkontrol hos vores leverandører for at sikre, at de ikke bruger ingredienser, som er testet på dyr. Hvis vi ikke får den forpligtelse fra leverandøren, ændrer vi leverandør. I nogle tilfælde har vi måtte fjerne ingrediensen fuldstændig og reformulere vores produkter.

HVORDAN TESTER VI SÅ?

Vores produkter hos The Body Shop er underlagt omfattende tests for at garantere, at de er sikre og effektive at bruge – samtidig med de er fri for dyremishandling. Vi bruger hovedsagligt tre metoder, som involverer computerdata, laboratorieskabt væv og mennesker: n-silico (computerbaseret) Analysen bruger allerede tilgængeligt, eksisterende data, som hjælper os med at vurdere velegnetheden af lignende materialer gennem en proces, der fremhenter denne information. Laboratorieskabt EpiSkin, bliver dyrket af menneskers hudceller og giver os mulighed for at udføre sikkerhedsundersøgelser på celler, der reagerer på den samme måde som menneskehud – uden at udsætte dyr eller mennesker for fare. Sidst, men ikke mindst, tester vi ofte vores produkter ved hjælp af en plastertest for at sikre en stor tolerance. Det gøres ved at komme en meget lille smule af produktet på en persons hud for at sikre, at det er sikkert og effektivt at bruge – sædvanligvis på det sidste trin i testningen af en ny formulering. Vi udfører også kontrollerede brugerundersøgelser, hvor mennesker tester vores produkter for kosmetisk egnethed og kosmetisk effektivitet under overvågning af lægevidenskabelige eksperter, når det er nødvendigt.

LAD OS FORBYDE DYREFORSØG I HELE VERDEN

LAD OS FORBYDE DYREFORSØG I HELE VERDEN Her er de lande, hvor dyreforsøg er forbudt i dag. Det er ikke ret mange, vel? Det skal der gøres noget ved! #ForeverAgainstAnimalTesting